ساخت قطعات فایبرگلاس

ساخت قطعات فایبرگلاس

قطعات فایبرگلاس به دلیل ارزان و ساده تر بودن روش تولید به نسبت سایر روش های صنعتی موجود معمولا در صنایع مختلفی همچون هوافضا ، تجهیزات بازی و شهربازی ها ، خودرو ها و سایر مواردی که معمولا به دلیل تیراژ پایین امکان ساخت قالب های فلزی گران قیمت وجود ندارد به کار می روند.

قطعات فایبرگلاس از ترکیب انواع رزین ها که معمولا در روش های کارگاهی از رزین های اپوکسی و پلی استر استفاده می شود و الیاف شیشه ساخته می شوند.الیاف شیشه در نوع خود دارای انواع مختلفی همچون سوزنی ، حجمی ، اطلسی ، تیوپی و حصیری می باشند که با توجه به خواصشان در مکان های مختلف استفاده میشوند.

گاهی برای ایجاد استحکام بیشتر از ترکیب الیاف گلاس با الیاف کولار و کربن استفاده می شود که خواصی بسیار عالی در مقاوت های فیزیکی همچون تنش ، کشش و ضربه ایجاد می شود.

گروه آرشین در کارنامه خود ساخت قطعات مختلفی از جنس فایبرگلاس همچون :

اسپیکر ، خودروی یک نفره ، خودروی یک به یک شهری الکتریکی ، باکس قطعات الکترونیک و…را دارا می باشد و توانایی مدل سازی ، قالبگیری و ساخت انواع نمونه های صنعتی و قطعات از جنس فایبرگلاس را دارا می باشد.

در تصویر فوق یک ماشین به ابعاد 180 در 90 سانتیمتر را مشاهده می کنید که از متریال فایبرگلاس ساخته شده است.این خودرو ابتدا در نرم افزار Solidworks  به صورت سه بعدی مدلسازی و سپس مدل اولیه آن به کمک دستگاه تراش سی ان سی ساخته شده است. پس از این مرحله قالب مورد نیاز از مدل تراشیده شده تهیه و در نهایت قطعه پایانی از قالب بدست آمده است.