طراحی سایت

مدل سازی خودرو به روش Section Modeling

ساخت مدل از یک خودروی طراحی شده با مقصود های فراوانی انجام می شود.گاه برای یک نمایش عمومی در نمایشگاهی بزرگ و گاه جهت بررسی ظاهری در یک کارخانه تولید خودرو .گاهی نیز ساخت مدل یک ماشین قسمتی از یک فرایند ساخت و قالب گیری است که مدل سازی تنها بخشی از آن است.در نهایت با توجه به ویژگی ها و نیازهای پروژه اقدام به ساخت مدلی مناسب می شود.مدل سازی یا ماکت سازی بدنه خودرو ها شاخه گسترده ای است که فرد مدل ساز با توجه به ویژگی های پروژه اقدام به ساخت می نماید.معمولا برای مدل هایی که جهت نمایش عمومی عرضه می شوند وقت و هزینه بیشتری صرف شده و متریال های سلب و قابل اعتماد تری استفاده می شود تا در زمان حمل و نقل و نمایش دچار آسیب فیزیکی نشود.از طرفی گاه ممکن است برای تهیه قالب نیاز به مدل سازی بدنه خودرو باشید و در این زمان چندان مهم نیست که پس از تهیه قالب چه اتفاقی برای مدل اولیه رخ دهد .از اینرو می توان در ساخت این گونه از مدل ها دوام مدل را فدای هزینه نمود و تنها به ساخت ماکت ای برای قالب گیری اقدام نمود.

با وجود ورود تکنولوژی های جدید و دقیق به صنعت مدل سازی،فرایند مدل سازی و ساخت ماکت یک فرایند درگیر با ذوق ، تجربه و هنر شخص ماکت ساز است و گاه می توان برای ساخت یک ماکت از چندین روش مختلف استفاده نمود که خروجی تمامی آنها یکی است و فاکتور هایی همچون هزینه ، زمان و کیفیت مورد نظر باعث می شود بهترین روش ساخت ماکت انتخاب شود.

یکی از روش های متداول برای ماکت سازی بخصوص ساخت ماکت خودرو ها،روش Section Modeling  می باشد.در این روش در واقع مقاطعی از بدنه تهیه و خطوط اصلی ماکت سازی را تعیین می نمایند.برای ساخت ماکت یک خودرو می توان تنها از تعداد محدودی سکشن عرضی یا طولی استفاده نمود.هرچقدر تعداد صفحه های مقطع (سکشن) بیشتر باشد ، پیدا کردن خطوط و ارتباط صفحات در حین ساخت ماکت آسان تر است . از طرفی کم بودن صفحات مقاطع باعث می شود دست طراح در ایجاد طرح های خلاقانه و جدید در حین عمل مدل سازی باز باشد و تغییراتی در طرح ایجاد نماید.یکی از بهترین مواد موجود در بازار برای مدل سازی خودرو گل مخصوص مدل سازی است (Modeling Clay) که با دمیدن هوای گرم (سشوار صنعتی) نرم شده و می توان به وسیله آن طرح را اجرا و در هر زمان با دمیدن مجدد هوای گرم طرح را اصلاح نمود.

در ادامه به معرفی و فرایند ساخت یک ماکت خودرو به روش سکشن خواهیم پرداخت.هدف اصلی از ساخت این مدل تهیه قالب فایبرگلاس برای فرایند وکیوم حرارتی بوده است.در این روش به دلیل اهمیت پایین نگاه داشتن هزینه ساخت از این روش استفاده شده است.باید توجه داشته باشید که ساخت این مدل با روش تراش سی ان سی سریعتر و دقیق تر می باشد و در عین حال هزینه ای چند برابری را طلب می نماید.

Model (17)

در قدم اول از فایل سه بعدی خودرو مورد نظر مقاطع عرضی تهیه شد.انتخاب اینکه مقاطع ساخت در عرض یا طول خودرو باشند بستگی به این موضوع دارد که کدام جهت جزئیات بیشتری را به شما می دهد.در ساخت این مدل به دلیل اهمیت حفظ جزئیات و عدم نیاز به تغییرات بر روی طرح در زمان ساخت،مقاطعی با فاصله کم تهیه شده که بتوان تا حد امکان جزئیات و خطوط طراحی را حفظ نمود.مقاطع به روش برش لیزر و از ورق های پلکسی گلاس با ضخامت یک میلیمتر تهیه شد.فاصله مقاطع از هم یک سانتیمتر و جمعا 44 صفحه عرضی در این فرایند مورد استفاده قرار گرفته است.صفحات مقاطع عرضی بر روی یک صفحه پلکسی گلاس که در واقع برشی طولی از کف مدل می باشد نصب شده اند.برای اتصال دقیقتر و راحت صفحات سکشن به صفحه افقی از برجستگی های فاق و زبانه استفاده شده است.به این ترتیب برای پیدا کردن محل دقیق نصب سکشن ها کار سختی در پیش نخواهید داشت .

در تصاویر زیر پروسه طراحی، تهیه سکشن ها و نمایی کلی از مدل بعد از چسباندن سکشن ها را ملاحضه می کنید.

Model (0)     Model (1)

Model (2)

Model (4)

Model (3)

Model (5)

پس از کنار هم قرار دادن مقاطع باید بین آنها را به وسیله ماده ای مناسب پر نموده و بین خطوط مقاطع ارتباط ایجاد نمود.برای این مرحله می توان از موادی همچون گل مدل سازی ، گچ ، فوم مایع و بتونه استفاده نمود.در این قسمت و برای پروژه فوق از ترکیب مل و رزین پلی استر استفاده شده است (بتونه سنگی) . این ماده محکم و قابل ساییدن است و می توان طرح های مورد نظر را بر روی آن با ساییدن و کم کردن ایجاد نمود.

Model (6)

Model (7)

در طرح ماشین مورد نظر به دلیل وجود خطوط تیز و شکسته در طرح،سطح مدل به وسیله خطوط راهنما جداسازی شد و سپس به وسیله نوارهای باریک چوب صفحات مورد نظر کاملا تفکیک و خطوط اصلی تشکیل دهنده بدنه مشخص شد.شایان ذکر است که برای تعیین خطوط در بدنه ماکت خودرو های دیگر و بدست آوردن فرم های منحنی از مفتول های فلزی خم شده و سایر موارد مشابه استفاده نمود.

پس از تعیین خطوط و بدست آوردن سطوح ، این سطوح به وسیله خمیر رزین و مل پر شده وسطوحی صاف بدست می آید.

Model (8)

Model (9)

Model (10)

Model (11)

پس از این مرحله در واقع حجم نهایی مدل خودروی مورد نظر بدست آمده است و تنها باید بر روی فینیشینگ بدنه و هرچه صیقلی تر شدن سطوح تمرکز نمود.ماکت فوق در این قسمت به وسیله بتونه فوری خودرو مجددا بتونه کاری و آماده قالب گیری می شود.

در مقاله بعدی در مورد نحوه تهیه قالب فایبرگلاس و روش قطعه سازی این مدل خواهیم پرداخت.

در تصاویر زیر مدل نهایی آماده قالب گیری و قطعه نهایی پس از تهیه قالب و پروسه ساخت به روش وکیوم حرارتی را مشاهده می فرمایید.

Model (12)

Model (13)

Model (14)

Model (16)

تهیه و نوشته شده در گروه صنعتی آرشین

استفاده از مطالب سایت آرشین با ذکر منبع و درج آدرس سایت در انتهای مقالات مجاز است.

11 Responses to مدل سازی خودرو به روش Section Modeling
  1. حسن پور 2013-10-01 در 23:17

    واقعا متچچرم هزار جا دنبال این مطلب بودم ولی فقط فقط تو سایت شما بود…

  2. مهدی عباسی 2014-04-23 در 13:08

    با سلام اگه میشه یه توضیح کوچولو در رابطه با قیمتش هم بگید.بعد با چه دستگاهی درست میکنید.ممنون میشم

    • برای برش سکشن ها بهتره از برش لیزر استفاده کنید.
      در حال حاضر ساخت همچین مدلی در حدود 200 تا 300 هزار تومان هزینه متریال خواهد داشت.

  3. با سلام
    ممنون از مطالب خوبتون. میشه بفرمایید این مفتول ها رو از کجا میشه تهیه کرد؟
    من برای ساخت یک مدل نیاز به مفتول هایی از قطر 0.5 میل تا 3 میل دارم.
    البته راحت خم بشه و استحکام خودشم حفظ کنه…
    با تشکر

  4. با سلام
    لطفا درصورت امکان بفرمایید مفتول های فلزی از چه جاهایی در تهران قابل تهیه هستند.
    سایز مورد نیاز من از 0.3 میل تا 3 میل است.
    با تشکر

  5. با سلام.بی شک یکی از بهترینا هستید

    عالی عالی 🙂

  6. سلام من دارم یه ماکت درست میکنم متریالم چوبه ولی با کنارهم گذاشتن تکه چوبها و چسباندن اونها بهم سطوح ناصافی درست شده میخوام بدونم چه ماده ای بزنم که سطح صاف ویکدستی بهم بده. و سمباده رو کی به کار بزنم ؟ متشکرم

  7. سلام .من یه ماکت از چوب درست کردم که با چسبوندن و کنارهم قراردادن ورقه های چوبی سطوح ناصافی بدست اومده میخوام بدونم چه ماده ای بهش بزنم تا صاف و یکدست بشه و سمباده رو کی به کار بزنم ؟ متشکرم

    • در صورت امکان از نمونه کار انجام شده خود برای ما یک تصویر ارسال نمایید تا بهتر بتوان راهنمایی نمود.
      با تشکر .

  8. با سلام
    میخواستم بدونم مواد که استفاده میکنن تو بازسازی خودرو استفاده میکنن چه مواد هست که هم شکل پذیر هست و وزن کمی دارد ؟
    مانند اذافه کردن باله به ماشین و مانور روی بدنه خارجی بدن هست
    کسی اطلاعات دارد در مورد مواد خمیر شکل و با شکل پذیری برای بدنه ماشین استفاده میشه ممنون میشم کمکم کنید با تشکر

    • با سلام
      مواد مختلفی برای شکل دادم بدنه خودرو وجود دارد . خمیری که نام برده اید خمیر مدل سازی خودرو Clay می باشد.این خمیر با اعمال حرارت سشوار صنعتی نرم و قابل فرم دهی می شود.در روش های دستی و تیونینگ های خانگی معمولا از مواد فایبرگلاس استفاده می شود.گاهی با چسباندن قسمت های اضافی از جنس فوم پلی استایرن یا فوم ایکس پی اس بر روی خودرو آنرا فرم دهی و تراش می دهند و سپس روی آنرا چند لایه فایبرگلاس کشیده و سپس پرداخت و رنگ آمیزی می کنند.

دیدگاه‌ بسته است.